Infratechnika, tiéd a jövő?

By 2014-06-11 No Comments

Interjú Kabán Benedekkel és Vízkelety Mártonnal

 

 

Misztikus, álomszerű képek, fekete ég és fehér fű. A fotósok már jól ismerik az infratechnika jellegzetességeit, azonban filmes körökben ez még innovációnak számít. Kabán Benedek colorist és Vízkelety Márton operatőr mesélnek arról, hogy pontosan mi is zajlik a 4CUT fényeldéjében, sőt azt is elárulták, miért kattantak rá erre az új módszerre.

Kezdjük az elején! Tulajdonképpen mi az az infratechnika?

A dolog nagyon egyszerű. A látható fény elektromágneses hullámhosszán túl léteznek hosszabb illetve rövidebb sugárzások. Infrás felvételnél a valamivel hosszabb, úgynevezett „közeli infravörös” sávot használjuk, tehát a tárgyakról visszaverődő infravörös fénnyel dolgozunk. Ez egy szürreális, fekete-fehér világot eredményez némi csavarral. Ugyanis szabad szemmel nem tudjuk megállapítani, hogy mi milyen mértékben nyeli el vagy veri vissza az infravörös fényt, így érdekes, a látható árnyalatoktól és kontrasztoktól merőben eltérő videót kapunk.

Szakmai kihívás a javából! Konkrétan melyik filmnél használjátok az új eljárást?

A My dear fish című orosz alkotásnál, amely tele van különös, utópikus képsorokkal, s ezt a hatást infrával lehet tökéletesen megteremteni. Az anyag rögzítésekor még könnyű dolgunk volt: egy szétszerelhető kamerából kivettük az infraszűrőt, és már forgattunk is. A neheze azonban ezután jött. Fényelésnél olyan rendhagyó képekkel találkozunk, hogy sokszor csak kísérletezgetünk a színkorrekcióval, hisz amit a felvételen látunk, az teljesen eltér az eddigi munkáinktól. De ez jó! Ez szerelem.

Mármint?

Gyönyörű, álomszerű képeken dolgozunk, ahol minden egyes képkocka új potenciált rejt magában. Őrület, mit ki nem lehet hozni az így készült felvételekből! Sokkal izgalmasabb és egyedibb megoldásokat tudunk alkalmazni, mint más, hagyományos eljárással készült filmeknél. A látvány itt tényleg önmagáért beszél. Egy szó mint száz, nem nehéz odalenni ezért a technikáért, teljesen rá tud állni az ember.

A fotográfiában a módszer már nagy sikert futott be, de a mozgókép világában vajon milyen jövője lehet az infrának?

A filmes trendek egyre inkább az alternatív, érzékletes képiség felé húznak, amelyhez az infra telitalálat! Nagyobb mozgásteret hagy mind az alkotóknak, mind pedig a nézőknek ez a fajta esztétika. A készítők sokkal kreatívabban kihasználhatják a látvány adta lehetőségeket, a közönség pedig összetettebb információkhoz és élményekhez juthat egy-egy ilyen filmnél. Egy biztos: mi nagyon szívesen dolgozunk ilyen projekteken, úgyhogy az infratechnika jövője nem rajtunk fog múlni.