Film

Egy nő fogságban (A Woman Captured)

Egy nő fogságban

A Sundance független filmfesztivál egész estés dokumentumfilmek szekció versenyporgramjában először szerepelt magyar film. Tuza-Ritter Bernadett EGY NŐ FOGSÁGBAN (A Woman Captured) című alkotása nagy népszerűségnek örvendett mind a kritikusok, mind a nézők körében.

Maris 53 éves, három gyermekes, kitartó, becsületes, ugyan nehéz körülmények között élő, de boldog anyuka. Lenne, ha nem használnák ki más emberek a jóhiszeműségét és kilátástalanságát egy gondokkal teli időszakában.

Maris 10 évvel ezelőtt, jobb élet reményében szegődött el egy családhoz, ahol tisztességes munkát remélt.  Azóta mos, főz, takarít a családra, de csak akkor ehet és hagyhatja el a házat, ha megengedik neki. Dolgozik egy gyárban, de a keresetét elveszik tőle, bántalmazzák, iratait eldugják. Úgynevezett modern kori rabszolgaságban tartják. Gyerekei már külön laknak, a legkisebb lánya egy szociális otthonban él. Nem nehéz elképzelnünk, milyen lehet egyedül, senkire sem számítva, fizikai agressziótól tartva létezni, miközben folyamatosan sulykolják, hogy nem ér semmit, csak mások kiszolgálására jó. Fogva tartója egy családanya, aki rajta kívül még két embert dolgoztat méltóságuktól és identitásuktól megfosztva.

Bohács Tamás
Bohács Tamás hangkeverés közben.

 Az EGY NŐ FOGSÁGBAN című filmben részesei lehetünk annak, hogy Tuza-Ritter Bernadett rendező hogyan építi ki a bizalmat főszereplőjében, amely segít eljuttatni Marist a kilátástalanságból, a elszakadás gondolatán át a szökésig. A nehezen leküzdhető bizalmatlanságra jellemző, hogy még a rendezőnek is csak a sikeres szökés után árulja el az asszony, hogy nem is „Maris” az igazi neve.

Kristóf Márton, Bohács Tamás
Kristóf Márton és Bohács Tamás az amszterdami filmbemutatón.

Az Egy nő fogságban hangutómunkája a 4cut stúdióban készült. Bohács Tamást, a 4cut hangmérnökét kérdeztem tapasztalatairól:

„Ennek a filmnek nem volt helyszíni hangmérnöke, tekintettel arra, hogy a helyzet nagyon intim volt. Nem volt egyszerű a rendezőnek sem beférkőzni a közegbe. Kénytelen volt egyedül operatőrködni, rendezni és hangot venni. Lényegében ő csinált mindent. Lehet ez picit a kép és a hang minőség rovására ment, viszont emiatt lett hiteles az egész. Ettől lett emberközeli. Sokszor nehezen sikerült érthető hangfelvételt készíteni a helyzetből adódóan. Csak a dialóg szerkesztése és megtisztítása volt egy hónap munka. Kristóf Márton állította össze a film atmoszféráját, közösen dolgoztunk, hogy a végleges forma kialakuljon.”

Alkotók:

  • Rendező, operatőr: Tuza-Ritter Bernadett
  • Producer: Ugrin Julianna, Kiss Viktória Réka
  • Vágó: Richter Nóra, Tuza-Ritter Bernadett
  • Dramaturg: Nadas Bálint
  • Zeneszerző: Kalotás Csaba
  • Hangmérnök: Bohács Tamás, Kristóf Márton
  • Digitális fényelés: Vándor Ádám

Leave a Reply