Vékes Csaba elsőfilmes rendező, és Dudás Balázs filmje, amely a Filmalap Inkubátor programjának egyik támogatott projektje, A hetedik alabárdos című vígjáték utómunkálatainak első – úgymond – szünetében sikerült Gotthárdi Balázs vágóval, a 4cut expertjével beszélgetnem a „melóról”. Mivel Te ott voltál a forgatáson is Debrecenben, a Csokonai Színházban, kezdjük talán azzal. Hogy telt a nyár? Ha egyetlen szóba kellene besűrítenem a választ, azt mondanám: feszes. Az, hogy időhiány miatt 20 nap alatt kellett felvennünk mindent, ezért túl sok jelenetet csak egyszer tudtunk rögzíteni és már mentünk is tovább, komoly feladat elé állította a stábot. Szerencsére nyári leállás volt a színházban, tehát csak egy-két próbát kellett a forgatással összeegyeztetni, ezért nem zavartuk egymást. Ami viszont nagyban segítette a munkánkat, hogy közel 15 éve ismerjük egymást. Vékes Csaba rendezővel és Fancsikai Péter producerrel a Földesi Margit stúdióban találkoztam először. Abból és az azt követő színházas évek időszakból merít egyébként a sztori is, ezért olyan személyes ízű néhány mondat, jelenet. A színházi előélet fontos támasz volt, de egyben, főként az utómunkálatok tükrében, be kell valljam, ami a színpadon működött, nem minden esetben állja meg a helyét a vásznon. Nagyon vékony a határ a vígjáték és a szatíra között, nehéz ezen ügyesen lavírozni. Történtek váratlan események? Mi volt a legnehezebb része a forgatásnak? Hát persze. Például, amikor terepszemlén voltunk a színházban a díszletek között volt egy Trabant is. Ezt Csaba bele is írta a forgatókönyvbe, csakhogy nyáron ez a kellék egy tájelőadásban játszott, és a forgatáshoz bérelnünk kellett egy másikat, majd becipelni a színházba. Legalább 10-15 ember kellett hozzá, de – ahogy a hozzáállást ez a sztori jól tükrözi – a stáb eldobott mindent és közös erővel megoldottuk a feladatot. Vagy amikor Miki öltözőjében forgattunk. Képzelj el egy 15 m2-es szobát, ahová 30 embernek kellett bezsúfolódnia. Hogy álltok most, hol tart az utómunka? Jól halad a dolog, napi 8 órában, két hónap vágás után most tartunk először egy kis szünetet. A tervek szerint január végére befejezzük a vágást, a teljes utómunkálatokkal pedig március közepére leszünk kész. December elejére tervezünk egy vetítést tesztközönség előtt, mert vígjátékot készíteni – nem is gondolná az ember – milyen nehéz, hiszen rengeteg a szubjektív elem, ami nehezen mérhető. Ahány ember, annyi vélemény, például a karakterek megítélése pont ilyen, van, aki nagyon hangsúlyosnak, harsánynak tűnik egy-egy jelenetben, mások szerint nem az. Mint már korábban említettem, nagyon vékony jégen járunk. Csaba tollából, tehát írva ez egy igazi vígjáték. De a nem kimondott poénok, a történet kifacsart jellegéből adódó furcsaságok – az, hogy végig egy színházat nézünk hátulról, ahol minden megtörténhet, és az meg is történik – szatírává teszik azt. Ráadásul 100%-ban a kulisszák mögött játszódik a film, tehát egy bizonyos csoportot vesz górcső alá, és annak életét ábrázolja, az is ezt az érzetet erősíti. És jó kérdés, hogy ezt vajon érteni fogja mindenki?! Jövő tavasszal kiderül! A hetedik alabárdos az első olyan nagyjátékfilm, amelynek teljes utómunkáját a 4CUT stúdió fogta össze, a helyszíni adatrögzítéstől kezdve, a vágástól a fényelésig, effektelésig. A több hónapos munkafolyamat még nem zárult ugyan le, de már most is rengeteget kaptunk vissza a befektetett energiákból: tapasztalatot, gyártási krediteket, régi és új barátságokat.

Written by