Képzeljünk el egy gyönyörű tájat, ameddig a szem ellát, feketéllő fenyők borítják a térséget.

Közép-Szibériában járunk, ahol télen a fák sűrűje között hófödte kopár vidék húzódik. Az esti hőmérséklet elérheti akár a mínusz 40 Celsius fokot is. A nyári időszakban azonban érezhető a föld mély lélegzete, ahogy lerázza magáról a sok hónapnyi sűrű havat, hogy teret engedjen a meglapuló zöld növényzetnek. Előbújnak a fák lombjai és a feléledt vidék megtelik élettel.

Ebbe a gyönyörű, zord és érintetlen környezetbe kalauzol el minket Török Zoltán rendező legújabb dokumentumfilmje. A FEHÉR SZARVAS Vlagyimirról és családjáról szól. Egy sátorban, saját magukat fenntartva élnek a tajga közepén, távol a civilizált világtól. Ők az utolsó családok egyike, akik egy ősi népcsoport, az evenkik tagjai. Kultúrájukban szoros kötelék fonja össze embert és állatot ezen a kietlen területen. Hagyományos tevékenységeik közé tartozik a rénszarvastartás.

A vadonban mindenki végzi a maga feladatát. Aprítják a tűzifát, készül a meleg tea, a gyerekek a természet adta játszótéren mókáznak, miközben szabadon kószálnak a tábor körül a rénszarvasok. Városi szemmel idegenként hatnak a nomád életmód feltételei, mégis mindenki, a felvételeket látva megérzi, mennyiféle boldogság létezik a világon.

evenkik, Fehér Szarvas, Török Zoltán, 4CUT stúdió

A FEHÉR SZARVAS elkészültének különös történetéről Hargittai László, a film vágója mesél bővebben:

„Az első felvételeket 2006-ban kezdtük el vágni, teljesen más koncepció alapján, mint ami végül kialakult a történet végére.

Eleinte kizárólag erről a nagyon távoli népről és az ő hagyományaikról szólt volna a film, kicsit néprajzi és kulturális antropológiai megközelítésből, kapcsolódva a természethez. Amikor megszületik egy evenki kisgyerek és elér egy bizonyos kort, kap egy rénszarvas borjút és egy kölyökkutyát. Velük nő fel. Neki kell gondoskodnia róluk, így megtanulva a felelősséget és a túlélés szabályait.

Tizenkét évvel ezelőtt a rendező háromszor is elutazott Szibériába, hogy végig kövesse a nomád családot, akiknek nagyon érdekes a kapcsolatuk a természettel.

evenkik, Fehér Szarvas, Török Zoltán, 4CUT stúdió

Azonban az akkori producerek túl költségesnek találták a folytatást, így félbe kellett szakítani a forgatást.

Több más projekten kezdtünk el dolgozni közösen, de mindig ott volt a fejünkben, hogy ezt a sztorit be kell fejeznünk. Tíz évvel később Zoli rábukkant egy amerikai újságíró fotóin az evenki családra és eldöntötte, hogy visszamegy hozzájuk. Megérkezésekor úgy fogadták az ott élők, mint egy nagyon régi jóbarátot. A néprajzi ihletettségű, természeti projekt őszinte, baráti és személyes történetté alakult át.

A helyzet érdekessége, hogy Török Zoli természetfilmes. Kívülállóként szemlélve, forgatott már emberi történeteket, de azok mindig másokról vagy az állatokról szóltak. Ennyire személyesen nem volt jelen egyetlen eddigi filmjében sem.

Nekem az volt a különleges, ahogy újra kellett kezdeni a vágást. Az ember változik és minden filmből valami újat tanul. Elő kellett vennem a tizenkét évvel ezelőtti felvételeket és gondolataimat a projektről. Ezek a régen forgatott jelenetek még teljesen más szempontok alapján lettek felvéve, így Zoli nem volt beexponálva egyetlen képben sem.

Másodszorra, évekkel később már tudatosan úgy forgatta, hogy benne legyen, mivel a film koncepciója az evenkik és a közte kialakult barátságra helyeződött át.

evenkik, Fehér Szarvas, Török Zoltán, 4CUT stúdió

Szerencsére a régi felvételek közben kötelezően felvett werk anyagából tudtunk dolgozni, így a régebben forgott részekbe is meg tudtuk jeleníteni a rendezőt.

Tizenkét évvel ezelőtt nagy szó volt HD minőségben forgatni. Török Zoli, ahogy megjelentek az első HD felbontású kamerák már azzal dolgozott. Így a sok évvel ezelőtti felvételek is olyan képminőségűek, hogy megállják a helyüket a később felvettekkel. Másik érdekesség, hogy annak idején Tövisházi Ambrussal beszélt Zoli, hogy ő komponálja a zenét a filmhez, ami így is lett végül… csak tizenkét évvel később.”

Alkotók:

  • Produkciós iroda: Azara film
  • Producer, rendező: Török Zoltán
  • Társproducer, gyártásvezető: Botos Nóra
  • Vágó: Hargittai László H.S.E
  • Operatőr: Jan Henriksson, Török Zoltán, Badár Balázs
  • Zeneszerző: Tövisházi Ambrus
  • Hangmérnök Várhegyi Rudolf
  • Utómunka: Origo Digital Film
  • Hang utómunka: 4CUT post digital