Mondjuk úgy, eddig kevesen hittek benne, hogy lehet jó magyar thrillert készíteni. És tessék! Nem mintha a Most látszom, most nem látszom nem lett volna elég jó, mert én azt is szerettem nagyon, de itthon nem figyeltek fel rá, nem kapott jó kritikát. Ehhez képest A berni követ főműsoridős programszám lett a közszolgálati csatornán. werk fotók: Gáspár Miklós Eleve tévéfilmnek készült, ugye? Igen, a Médiatanács által kiírt tévéfilmes pályázaton kaptunk támogatást a filmre, innen érkezett a finanszírozás, cserébe az első nyilvános vetítés joga is a köztévét illette. Szerencsére az M1 főműsoridőben sugározta, így közel 250 ezren látták az első alkalommal. Ez a magyar mozifilmek nézettségéhez képest impresszív szám, ahhoz képest viszont, hogy egy Barátok közt epizódot egymillióan néznek meg nap mint nap, már kevésbé lenyűgöző. Viszont úgy tűnik, a kritikai fogadtatás felkeltette a forgalmazók érdeklődését, mert a Puskin Mozi már el is kezdte nagyvásznon vetíteni, április közepétől pedig DVD-n is megjelenik a film. Mi történt az elmúlt pár évben szerinted? Mi változott meg, vagy fogalmazok úgy, min múlott ez, min múlt eddig? Mármint hogy nem készülnek magyar thrillerek? A vizsga például jó magyar thriller volt, és szurkolok Mátyássy Áronéknak, hogy a Víkend is jól sikerüljön. A thriller nagyon nehéz műfaj, helyesen jegyezte meg az egyik kritika A berni követ kapcsán: mindennek klappolnia kell, hogy működjön. Szerintem elsősorban a forgatókönyvnek, és ha az áll a lábán, akkor a színészeken és a megvalósításon is rengeteg múlik, hogy a néző a végeredményen izgulni tudjon, és ne érezze kínosnak az élményt. Remélem, egyre több erős thriller készül itthon, mert tudom, hogy a nézők ki vannak rá éhezve. Szerinted minek köszönhető A berni követ sikere? És most nem a nézők, hanem a szakma elismerésére gondolok, hiszen ez a műfaj nem túl népszerű itthon (például a rendezők között). Nagyon örülünk, hogy ilyen jó kritikákat kaptunk, és főleg, hogy tévéfilmhez képest ilyen sokat. Természetesen nem gondolom, hogy A berni követ hibátlan film lenne, de a kritikusokon azt éreztem, hogy ki voltak éhezve arra, hogy végre egy emberként dicsérhessenek egy magyar filmet. Erre nagyon régen nem volt példa, az utóbbi évek magyar filmjei megosztották az újságírókat. A szakmán pedig azt éreztem, hogy értékelik és elismerik azt a teljesítményt, hogy 17 forgatási nap alatt, tévéfilmes keretből létre tudtunk hozni egy 75 percen át feszes, snittgazdag, akciódús, korhű történelmi (azaz kosztümös) filmet, amiről én is azt gondolom, hogy az első perctől kezdve a lehetetlen peremén egyensúlyozó vállalás volt. A nézők nagyon ki vannak éhezve az ilyen minőségű produkciókra. Milyen visszajelzéseket kaptál? A nézői visszajelzések azért fontosak, mert ők nem tudják, és nem is kell, hogy érdekelje őket, hogy hány nap alatt, milyen körülmények között készült a film, ők csak a végeredményről alkotnak véleményt. Ha így is azt érzik, hogy maradandó élményt jelentett számukra A berni követ, akkor az nagyon jó érzés. Ezért éri meg filmeket csinálni. Min dolgozol most? Vagy az még titkos? Szerintem van még pár forgatókönyv valamelyik fiókodban… Épp a napokban született meg a Médiatanács legújabb pályázati döntése: a következő tévéfilmes tervünket is támogatják. Ez egy 1914-ben játszódó, valós történet: a híres-hírhedt kurtizán, Mágnás Elza meggyilkolásáról és annak előzményeiről szól, a címe Félvilág. Igazi nő sztori, fülledt, szexi, szenvedélyes, kosztümös pszichodráma, szintén Köbli Norbert forgatókönyve alapján. Nyáron már forgatjuk is, ez sem tűnik semmivel sem kisebb vállalásnak, mint A berni követ, de remélem, sikerül legalább ugyanezt a szintet megugranunk. A Filmalapnál is jó ideje parkol egy régi tervem, a Zoe című film, amely nemzetközi koprodukcióban készülne el, remélem, jövőre ez is összejön végre. És közben újabb és újabb történetek születnek meg a fejemben, amelyek közül néhány remélhetőleg minél hamarabb a filmvásznon végzi. A berni követ óta pedig abszolúte nyitott vagyok mások által írt forgatókönyvekre is, várom a jó sztorikat, a hosszú évek várakozása után ki vagyok éhezve arra, hogy történeteket mesélhessek.

Written by

No Comments to “Szász Attila interjú”

  1. [...] Pamacs által vágott mozi számtalan fesztiválon hozott dicsőséget az alkotóknak. Korábbi interjúnkban a rendező elmondta: “Természetesen nem gondolom, hogy A berni követ hibátlan film lenne, [...]